TIETO
💚 Miten ilmastoaiheet liittyvät sinun oppiaineeseesi ja miten niitä siinä käsitellään?
💚 Mitkä ovat parhaat tehtäväsi, joiden avulla olet käsitellyt ilmastonmuutosta tai kestävää kehitystä oppilaiden kanssa?
💚 Olisiko sinulla vinkata kestävän kehityksen teemasta hyvää luettavaa minulle tai oppilaille?
💚 Mitkä asiat tai keinot tekevät ilmastokeskustelut oppilaiden kanssa antoisiksi?
💛 Miten autat oppilaita erottamaan ilmastofaktat mielipiteistä?
💛 Mitkä ovat mielestäsi parhaat tavat konkretisoida erilaisten ilmastoratkaisujen eri kokoisia vaikutuksia oppilaille?
💛 Miten päivität omaa kestävän kehityksen teemoihin liittyvää osaamistasi?
🧡 Miten autat oppilaita käsittelemään ilmastoteemaan liittyviä ristiriitaisuuksia, kuten sitä että jotkut suuret ja välttämättömät ilmastotoimet voivat aiheuttaa työpaikkojen menetyksiä joillakin aloilla?
TUNTEET JA HYVINVOINTI
💚 Mitä seuraavista ilmastonmuutoksen aiheuttamista tunteista tunnistat lähiympäristöstäsi: suru, innostus, syyllisyys, suuttumus, turhautuminen, voimaantuminen? Miten tunnistat ne?
💚 Mikä sinua vaivaa tai painaa työssäsi tällä hetkellä eniten kestävän kehityksen kysymyksiin liittyen?
💚 Mitkä kestävään kehitykseen liittyvät asiat maailmassa tai meidän koulussamme saavat sinussa aikaan ilon, ylpeyden tai voimaantumisen tunteita?
💛 Millä tavalla pidät huolta omasta jaksamisestasi ilmastonmuutoksen maailmassa?
💛 Miten toimit sellaisten nuorten tai aikuisten kanssa, jotka suhtautuvat ilmastokysymyksiin välinpitämättömästi?
💛 Miten olet ratkaissut tilanteen, jossa ilmastokeskustelu oppilaiden/vanhempien/lähipiirisi kanssa on kuumentunut liikaa?
🧡 Mitä seuraavista ilmastonmuutoksen aiheuttamista tunteista tunnistat itsestäsi ainakin joskus: suru, innostus, syyllisyys, suuttumus, turhautuminen, rakkaus? Miten selviät tunteiden kanssa?
🧡 Mitä sellaista voisimme työyhteisönä tehdä, mikä auttaisi sinua jaksamaan työssä niin, että sinulla olisi voimia toimia aktiivisesti myös kestävän kehityksen kysymyksissä?
TOIMINTA
💚 Mitkä asiat saavat sinut tai muut ihmiset innostumaan ilmaston puolesta toimimisesta?
💚 Kenen kanssa haluaisit toteuttaa yhteisen, mahdollisimman vaikuttavan kestävän kehityksen projektin koulussa? Millaisen?
💚 Kenet ottaisit mukaasi puhumaan kunnan päättäjille ilmastonmuutoksesta tai kestävästä kehityksestä kouluissa? Miksi?
💚 Mitä me opettajat voisimme mielestäsi tehdä, jotta koulussamme saataisiin säästettyä energiaa?
💛 Mitä sellaisia antiikkisia käytäntöjä meidän koulussamme on, jotka estävät meitä tarttumasta kestävän kehityksen haasteisiin ketterästi?
💛 Miten voisimme mielestäsi päästä koulussa kierrätyksen ajattelemisesta isompiin kestävän kehityksen ratkaisuihin?
💛 Mikä olisi mielestäsi villein kestävän kehityksen uudistus, jonka voisit kouluumme kuvitella?
🧡 Minkä kestävän kehityksen asian haluaisit sanoa ääneen kaikille opettajille, mutta et ole koskaan uskaltanut?