Siirry pääsisältöön

Mirjami Lehikoinen: ”Opetuksessani kestävä kehitys näkyy kaikessa”

| Blogi

Miten kestävän kehityksen näkökulmat tulisi ottaa huomioon ammatillisessa opetuksessa?

”Minun opetuksessani se näkyy kaikessa. En opeta mitään, minkä takana en voisi seistä”, kertoo liiketalouden lehtori, ammatillinen erityisopettaja ja ympäristökasvattaja Mirjami Lehikoinen Perho Liiketalousopistosta.

Liiketoimintaa opettaessaan hän ottaa esimerkkejä ja projektitöiden aiheita nimenomaan vastuullisuuden maailmasta. Lehikoisen opiskelijat ovat esimerkiksi suunnitelleet markkinointiviestinnän kampanjaa, jossa tavoitellaan uusia kummiperheitä maahanmuuttajanuorille. Instagramiin tutustuttiin ottamalla luontoaiheisia kuvia Suomen luonnon päivänä.

Lehikoinen on myös Vastuullinen kaupan ala -verkkokurssin sisällöntuottaja Ammattilaisen kädenjäljessä. Hän lähtee siitä, että alan opiskelijat ja työntekijät tarvitsevat parempaa yleistietämystä kestävästä kehityksestä. Tarvetta on, sillä yleensä vastaavat kurssit on kohdennettu yritysjohdolle.

Opetussuunnitelma kertoo yhteiskunnan arvoista

Kattava Vastuullinen kaupan ala -verkkokurssi toimii yleissivistävänä materiaalina alan toimijoille. Kotimaiset yrityskeissit tuovat esiin, miten kestävä kehitys näkyy oikeassa bisneksessä. Esimerkkejä on yhteiskäyttöautoilusta ekologisesti tuotettuihin vaatteisiin.

Kurssissa otetaan myös huomioon kansalaisten omien valintojen vaikutus. Asiakkaan käyttäytymisen kautta avataan sitä, miten yritykset ja myyjät voivat auttaa asiakasta vastuullisissa valinnoissa.

Taustalla on opetussuunnitelma, jota voi hyödyntää monessa eri osassa.

”Tuleva opetussuunnitelma huomioi kestävän kehityksen entistä paremmin, ja tässä kurssissa muutos on otettu huomioon jo valmiiksi”, Lehikoinen toteaa.

Muutosta onkin odotettu, sillä tällä hetkellä kestävä kehitys on liiketoiminnan perustutkinnossa pitkälti YTO-aineiden varassa, pakollisena vain 1 osaamispisteen verran.

”Opetus ja kulttuuriministeriön uudessa lakiesityksessä opiskelija saa 12 tuntia opetusta osaamispistettä kohden.  Ilmastokriisin aikakaudella kestävää kehitystä opetettaisiin siis kaikille nykyään noin 12 tuntia. Vastaavasti myyntiä tulisi opettaa yli 400 tuntia (30 osp).  Tämä kertoo jotain yhteiskunnan arvojen tärkeysjärjestyksestä. Kestävä kehitys pitää saada merkittäväksi osaksi ammatillista opetusta – sekä yhteisiin opintoihin että ammatillisiin tutkinnonosiin – jotta osaaminen leviää opiskelijoiden kautta työelämään.”

Miten verkkokurssia voi soveltaa osana perusopetusta?

Vastuullinen kaupan ala -verkkokurssi ei korvaa suoraan yksittäisiä liiketoiminnan kursseja, vaan on aihepiiriltään laajempi kestävän kehityksen osalta kuin tutkintovaatimukset. Kurssissa on aineistoa 6–12 tunnin opiskelun verran.

”Tietyt osat soveltuvat hyvin osaksi myyntiä, markkinointiviestintää sekä yrittäjyys- ja yrittäjyystoimintaa. Kurssit toimivat myös etäopetuksen tukena. Kuvista, aiheista ja esimerkeistä voi ottaa valmiita pätkiä ja opiskelijoita voi haastaa tekemään osaamistestin. Oppituntia voi rytmittää vaikkapa videopätkällä ruokahävikistä”, Lehikoinen vinkkaa.

Opiskelijoilta tulleen palautteen mukaan kurssia pidetään selkeänä ja kiinnostavana. Pilotointivaiheessa suuri osa Perhon liiketoiminnan opiskelijoista kiitteli sujuvaa tekstiä, esimerkkien käyttöä, hyviä kuvia sekä kurssin tuomaa uutta tietoa.

Miten kurssi soveltuu työelämän täydennyskoulutukseen?

”Kurssi soveltuu hyvin yrityspuolelle. Jos opinnoista on pitkä aika, näitä asioita ei ehkä ole hirveästi käsitelty. Samalla kurssi osoittaa, miten kestävän kehityksen tulisi näkyä tänä päivänä käytännön arjessa.”

Koulutettu henkilökunta osaa kertoa työnantajansa vastuullisuusteoista. Yritysten vastuullisuuteen panostaminen tuo kilpailuetua.

”Nyt yritysten on toimittava ripeästi, sillä 10 vuoden päästä ei ole enää vaihtoehtoja. Kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta on puhuttu, että mitään ei tapahdu. Uskon, että nyt tapahtuu hyvin nopeasti. Myös teknologia kehittyy valtavasti. Esimerkiksi tekstiiliteollisuudessa siirrytään vauhdilla käyttämään kierrätysmateriaaleja, monet kansainväliset yritykset etunenässä.”

Suomalaisia kaupan alan toimijoita Lehikoinen kiittelee.

”Niitä pidetään kansainvälisesti vastuullisina ja ne tekevät hyvää vastuullisuustyötä. Tämä on näkynyt myös opiskelijoiden työssäoppimispaikoilla pieninä asioina. Myyjän täytyy tuntea tuotteet, osata kertoa niiden valmistustavoista ja esitellä vastuullisemmin tuotettuja vaihtoehtoja.”

”Perhon tavoitteena on kouluttaa kestävän kehityksen lähettiläitä. Aikaisemmin nuorista on oltu kiinnostuneita, koska he osaavat somea. Kestävä kehitys ja vastuullisuus on seuraava juttu, jossa nuoria arvostetaan.”

Ympäristökasvattajan tutkinto toi punaisen langan

Kestävän kehityksen osaaminen vahvistuu myös opettajien koulutuksilla. Lehikoinen kouluttautui itse Suomen ympäristöopisto Syklissä ympäristökasvattajaksi. Tutkintoa suorittaessaan Lehikoinen dokumentoi, miten kestävä kehitys näkyy hänen opetuksessaan.

”Se auttoi jäsentämään omaa osaamistani ja muutti opetustani järjestelmällisemmäksi. Punainen lanka pysyy, kun opetuksen on kerran miettinyt ympäristökasvattajan näkökulmasta.”

Kädenjäljen opettajat -sarjassa esitellään Ammattilaisen kädenjälki -verkkokurssien sisällöntuottajia ja heidän ajatuksiaan kestävän kehityksen koulutuksesta.

Jaa

Lue myös