Ilmastokeskustelukortit: Ovatko ne hyvä idea?
- Tämä aihe sisältää 18 vastaukset, 17 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 4 vuotta sitten MaaritJäsentoimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
-
26.04.2021, 15:26 #7957Aura PihaAvainmestari
- Ovatko ilmastokeskustelukortit hyvä idea?
- Onko jaottelu tietoon, tunteisiin ja hyvinvointiin ja toimintaan hyvä idea?
- Onko jaottelu helppoihin, keskivaikeisiin ja haastaviin kysymyksiin hyvä idea?
- Miten ilmastokeskustelukortteja voisi käyttää?
- Miten ilmastokeskustelukortteja voisi kehittää?
-
05.06.2021, 07:32 #8767mitorronUp::1
Ilmastokortit ovat toimivia ja helpottavat aiheen käsittelyä. Niiden avulla aihetta voi lähestyä monesta näkökulmsta. Myös jaottelu helppo-vaikea on toimiva. Aion tehdä omat ilmastokeskustelukortit.
-
25.06.2021, 19:39 #9127kuikkaUp::0
Kortit vaikuttavat toimivilta. Korttien jaottelu tietoon, tunteisiin ja hyvin vointiin ja eri vaikeustasoihin on hyvä asia, se helpottaa kysymysten valintaa. Nämä kortit voisivat hyvin toimia opettajan kokouksessa, opettajan koulutuksessa, vanhempainillassa, ympäristöasioiden keskustelun katalyyttinä. Korteista voisi tehdä alakouluun oppilaille sopivan version.
-
11.08.2021, 18:38 #9324KatiHiUp::0
On! Aion tehdä omat. Korttien kehittämiseen osaan ToivottavSti vastata käytännön kokeilujen jälkeen!
-
12.09.2021, 16:39 #9688Maisa NUp::0
Kortit ovat hyvä idea ja olisi hyvä, jos kysymykset olisivat sen verran yleisluontoisia, että ne sopisivat myös varhaiskasvatuksessa käytettäväksi, toki osaavathan ihmiset soveltaa kysymyksiä. Tykkäsin etenkin tunteet ja hyvinvointi -aiheista, koska on tärkeää puhua näistä asioista kasvattajien kesken, ei ainoastaan jostain “kylmistä” kilowattituntien en tai litrojen säästymisistä.
-
17.09.2021, 12:27 #9803JuttaUp::0
Kortit vaikuttavat helpolta ja vaivattomalta tavalta keskustelun avaamiseen. Jaottelu helpoista vaikeisiin on nerokas idea. Näin voidaan tehdä näkyväksi se, että ilmastokeskustelu on toisaalta helppoa, mutta toisaalta vaikeaa ja kipeääkin. Näin tullaan huomioiduksi eritasoiset ilmastoheränneet. Kortteja voisi kehittää vaikkapa omassa työyhteisössä siten, että kysytään työkavereilta ehdotuksia lisäkysymyksiksi kortteihin.
-
17.09.2021, 12:28 #9804JuttaUp::0
Kortit vaikuttavat helpolta ja vaivattomalta tavalta keskustelun avaamiseen. Jaottelu helpoista vaikeisiin on nerokas idea. Näin voidaan tehdä näkyväksi se, että ilmastokeskustelu on toisaalta helppoa, mutta toisaalta vaikeaa ja kipeääkin. Näin tullaan huomioiduksi eritasoiset ilmastoheränneet. Kortteja voisi kehittää vaikkapa omassa työyhteisössä siten, että kysytään työkavereilta ehdotuksia lisäkysymyksiksi kortteihin.
P.S. Jostain syystä vastaukseni ei mene läpi, vaan saan viestin, jossa kerrotaan minun liikkuvan liian nopeasti ja kopioivan aiemmin kirjoittamaani.
-
18.09.2021, 11:33 #9824SonjaUp::0
Kortit vaikuttavat hyvältä keinolla avata keskusteluja. Olisi hyvä, että varhaiskasvatukselle olisi omat kortit, koska siellä työskentelee paljon muitakin kuin opettajia. Näin jokaisen ammattiryhmän panos ilmastoasioissa tulisi huomioiduksi ja arvostetuksi. Ylipäätänsä tulisi paremmin sellainen tunne, että kyllä me varhaiskasvatuksessakin voidaan tehdä ihan yhtä tärkeää ja hyvää työtä ympäristökasvatuksen saralla, kuin koulun kun puolella.
-
20.09.2021, 22:12 #9925Kathaa
-
25.09.2021, 11:42 #10167Johanna VeijanenUp::0
Kortit ehdottomasti käyttöön. Värikoodit hyvä juttu, voi aloittaa aluksi kevyemmin ja mennä aiheeseen syvemmälle, kun aika kuluu.
-
26.09.2021, 09:14 #10220MarjoGJUp::0
Hei näitä täytyy kokeilla! Aloitan omasta tiimistäni ja keksitään sillä porukalla, miten meidän koulussa näitä voisi käyttää.
-
26.09.2021, 19:22 #10285Kaisa
-
26.09.2021, 21:20 #10307ErjaUp::0
Kortit voisivat toimia esim. veso-päivässä, jossa olisi järjestetty aikaa aiheelle. Tai vaikkapa jossain muussa rajatussa tapahtumassa. En näe näitä opehuoneen pöydällä meillä muuta kuin hukkumassa muiden lappusten sekaan, valitettavasti.
-
30.09.2021, 08:36 #10489Kati
-
08.10.2021, 13:38 #10580unna_alexaUp::0
Nopeasti esimerkkejä tutkiessa vaikuttaa siltä että näiden soveltaminen käytäntöön on helppoa. Kolmeen eri osa-alueeseen jaetut kysymykset auttavat hahmottamaan ihmisen kokonaisuutena eikä jää vain pintapuoliseksi kosketuspinta näistä aiheista.
Näitä voisi olla mielenkiintoista kokeilla käytännössä jossain tilanteissa, varsinkin tunnekortit olisivat mielenkiintoisia sillä omassa kulttuurissamme tunteiden olemassaolo on ollut pitkään vaeittu kollektiivinen trauma.
-
18.10.2021, 08:34 #10703VesaUp::0
Hyvä ajatus. Näitähän voi “unohtaa” joskus opiskelijoiden taukotilojen päydällekin.
Uskoisin, että tällaiset toisinaan pöydällä virittävät juuri ajattelemaan ja jakamaan ajatuksia. Usein ongelmana on uskaltaa olla omaa mieltä. ns valtavirtaa ristiin.
-
10.11.2021, 20:12 #11036miittiUp::0
itse voisin käyttää näitä oppilaiden kanssa ilmastokeskutelun tukena. Luovat keskusteluun sopivasti rakennetta. Lisäisin oppilaiden kansssa tähän myös joitain toiminnallisia harjoitteita ilmastonmuutokseen liittyvien tunteiden käsittelyä varten.
-
15.11.2021, 13:09 #11159IlmastoUllaUp::0
Kortit ovat hyvä apu keskusteluun, joko ohimennen tai juuri esim. koulutuksen yhteydessä ajan kanssa. Vaativuuskoodit myös hyvä. Itse vapaa-ajan toimijana tekisin kortit suoraan oman toimialan (nuorisotyö) käyttöön, niin ettei vastaajan mielenkiinto lopahda kysymyksen soveltamiseen.
-
16.11.2021, 16:36 #11217MaaritUp::0
Erittäin hyviä keskustelunavaajia!
Värikoodit ja muu luokittelu helpottavat korttien käyttöönottoa.
-
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.