Siirry pääsisältöön

Vastaa aiheeseen: Opettaja, nuori ja ilmastonmuutos -vuorovaikutustehtävä

|
#8953
mitorron
Up
1
::

Kieltäminen tai käsittelemättä jättäminen on defenssi, jolla voi suojata psyykeä ja siten päästä tasapainoon vaikeassa asiassa. Nuorella voi olla kielteisiä tunteita, joita hän pyrkii säätelemään kieltämisellä tai välinpitättömyydellä. Sama päte raivostuneeseen aikuiseen. Tarpeina voisi olla turvallisuus: ei ole uhkaa, joten olen turvassa, vakaus: ei tarvitse mitään, voi jatkaa, kuten ennenkin, toisaalta nuorella voi olla halu kuulua ryhmään, jos oma viiteryhmä on välinpitämätön ilmastonmuutoksen suhteen, nuori voi toimia samoin, koska haluaa kuulua ryhmään ja olla samanlainen kuin muut.

 

Rakentavia tapoja voisi olla nuoren aktiivinen kuuntelu, pienemmissä ryhmissä juttelu, erilaisten näkökulmien esiintuominen, tarpeiden ja tunteiden selvittäminen, yhteistyöhön pyrkiminen.