Siirry pääsisältöön

Vastaa aiheeseen: Opettaja, nuori ja ilmastonmuutos -vuorovaikutustehtävä

|
#9104
kuikka
Up
1
::

Eriyttämisen haaste

Opettajan tarve on saada opetettua ops:n vaatimat asiat. Opettajan tarve on saada aikaan keskustelua ilmastonmuutoksesta luokassa. Opettajan tunne on turhautunut, kun oppilas käyttäytyy opetuksen jälkeen huonosti.

Oppilaalla voi olla myös turhautumisen tunne. Ympäristöasiat voivat olla hänelle helppoja ja perusopetus joka keskittyy perusasioihin ei kiinnosta häntä, se on liian tuttua. Oppilaan tarve on tulla huomioiduksi ja kuulua ryhmään sekä oppia asia jotta menestyy hyvin kokeesta.

Juttelisin oppilaan kanssa kahden kesken asiasta. Kysyisin mitä oppilaalle kuuluu ja miksi oppilas käyttäytyy huonosti. Pyytäisin häntä näyttämään tunnemittarilla mikä tunne hänellä on nyt juuri. Juttelisimme tunteesta miltä se tuntuu ja mistä se voisi johtua. Miettisimme mikä voisi auttaa, että olo olisi parempi. Oppilas voisi sanoa itse, että on perehtynyt aiheeseen jo aiemmin ja on siksi niin turhautunut. Hänelle voisi antaa eriyttävän haastavan tehtäviä, esim. jonkin tutkimustehtävän johon hän voisi kaverinsa kanssa etsiä tietoa ja myöhemmin esittää sen koko luokalle.