Siirry pääsisältöön

Vastaa aiheeseen: Opettaja, nuori ja ilmastonmuutos -vuorovaikutustehtävä

|
#10255
Vasaratar
Up
0
::

Oppilas saattaa kokea etteivät asiat koske häntä tai että häneltä kielletään nyt kivat jutut, esimerkiksi shoppailu, bensamopolla ajelu tai makkaransyönti. Voi myös olla, että hän on jo käynyt asian läpi esimerkiksi alakoulussa tai muilla tunneilla. Myös ilmastoahdistus voi vaivata, mikä aiheuttaa asian kieltämistä.

Huoltaja saattaa kuulua voimakasta yhteenkuuluvuutta tiettyyn poliittiseen agendaan ja toimia ideologian mukaisesti. Hän kokee velvollisuutensa olevan vaikuttaa asioihin tällä tavalla. Varmasti myös pelkää monia asioita, kuten lapsensa aivopesua tai salaliittoteorioita.  Voi myös kokea vihaa (varsinkin naisopettajaa kohtaan). Joku saattaa kokea pienen ihmisen voimattomuutta monimutkaisen asian edessä ja defenssi on silloin toimia hyökkääväästi.

Opettaja saattaa kokea turhautumista, kun oppilas ei reagoi opetukseen. Hän voi myös kokea ilmastoahdistusta, mutta ei välttämättä.

Rakentavuus lähtee siitä, ettei edes yritä saada toista kuuntelemaan omaa juttuaan jankuttamalla. Jos on mahdollista, voi sanoa, että ymmärrän sinun olevan välinpitämätön/vihainen mutta en nyt ihan ymmärrä että miksi. Haluatko selittää minulle miksi toimin mielestäsi nyt sinua loukkaavasti, kun puhun ilmastonmuutoksesta.